Coraz gorszy stan techniczny najbardziej wysłużonych pojazdów oraz rokrocznie wzrastające koszty ich utrzymania – to przyczyny konieczności odświeżenia floty samochodów, którymi dysponuje magistrat. Nowe auta, ze względu na korzystne warunki finansowe, zostaną pozyskane poprzez najem długoterminowy.

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat flota samochodów zmniejszyła się z 18 do 14.  Szczególnie mocno wyeksploatowane są trzy samochody (średni wiek: 10 lat), które posiadają wysokie przebiegi (średnio: prawie 250 tys. km) i generują znaczne koszty utrzymania. Wydatki podniesione na naprawy i bieżące utrzymanie tych aut rosną z roku na rok (2015 r.: ok. 1235 zł miesięcznie; 2016 r.: ok. 2315 zł miesięcznie; 2017 r.: ok. 2460 zł miesięcznie).

W związku z tym rozważano dwa warianty wymiany taboru: poprzez zakup pojazdów (wydatek majątkowy) oraz poprzez leasing operacyjny lub najem długoterminowy (wydatek bieżący). Ostatecznie zdecydowano się na tę ostatnią opcję, ponieważ pozwala ona na pozyskanie nowego samochodu za relatywnie niskie koszty.

W ramach czynszu najmu zawarty jest pełen pakiet opłat, które należy ponosić w trakcie korzystania z samochodu, tj. m.in.:

· rejestracja pojazdu

· koszty napraw bieżących i przeglądów okresowych,

· koszty pełnego pakietu ubezpieczeń (OC, AC, NNW, Assistance),

· koszty płynów eksploatacyjnych,

· koszty zakupu, wymiany opon,

· organizację i realizację serwisu technicznego,

· zapewnienie pojazdu zastępczego,

· obsługę likwidacji szkód.

Odmienna sytuacja występuje w przypadku realizacji umowy leasingowej, gdzie wymienione koszty pokrywa Zamawiający.

Jedno z wysłużonych aut (minibus) zostanie przekazane do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 przy ul. Jagiellońskiej, a dwa pozostałe samochody osobowe zostaną wystawione na sprzedaż.