Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał list intencyjny w ramach projektu „Last Mile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego i Wolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.

Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających u nas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza.

Ponad rok trwały głębokie i wnikliwe analizy obecnej sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania, za który będzie odpowiedzialne Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Dokument wypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawi potencjalne źródła finansowania tych zadań. Podpisany list intencyjny zapewni zaangażowanie i współpracę ze strony gmin partnerskich projektu. Dokument pozwoli również na wskazanie możliwych rekomendacji do instrumentów polityk i dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, że zrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych (tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć poprzez m.in. powołanie wspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było by koordynowanie i zarządzanie wspólnym transportem zbiorowym. Najbardziej efektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się uruchomienie turystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie w obu kierunkach. Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. Ich oferta z pewnością wpłynęła by pozytywnie na zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy z miejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje także na wykorzystanie potencjału jaki niesie transport wodny, np. z Kamienia Pomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego, takie np. tramwaje wodne stanowiły by również sporą atrakcję dla odwiedzających Pomorze Zachodnie turystów. Każdy z projektów mógł by być realizowany czy to przez samorządy czy we współpracy z podmiotami prywatnymi.

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działania powinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewiduje się realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów. Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny.