Dobroczynne właściwości jajek. Czy można je czymś zastąpić?

Dobroczynne właściwości jajek. Czy można je czymś zastąpić?

Sierpień 13, 2020 Wyłącz przez News

Jednymi z podstawowych składników w kuchni są jajka, które stanowią samodzielne dania lub służą jako dodatek do wielu potraw i wypieków. Jajka mają wiele cennych właściwości i wartości odżywczych, jednak warto zdawać sobie sprawę, że są również silnym alergenem. Czy można żyć bez jedzenia jajek?

Powody, dla których warto jeść jajka.

Jajko to źródło pełnowartościowego białka w najczystszej postaci. Zawiera również cenny witaminy i minerały takie jak: witaminę A, D, E, K oraz witaminy z grupy B, a także fosfor, potas, magnez, wapń, żelazo, cynk, magnez, selen i jod. Warto jeść jajka na śniadanie, ponieważ zapewni to organizmowi niezbędnych wartości odżywczych na cały dzień. To dlatego jaja są nie tylko dodatkiem do potraw, a przede wszystkim samodzielnym daniem, które można przyrządzić na wiele sposobów. Żółtko jest źródłem choliny, substancji niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Poza tym jajko jest niskokaloryczne, a teoria o podwyższonym cholesterolu na skutek jedzenia jajek jest mitem- jajka zawierają lecytynę, która chroni organizm przed chorobami układu krążenia. Obecność luteiny w jajkach pozytywnie wpływa na wzrok. Warto wiedzieć, że najzdrowsze są jajka na miękko, ponieważ w takiej postaci dobroczynne dla zdrowia składniki nie ulegną uszkodzeniu. Aby właściwie dbać o zdrowie, zaleca się jeść 2-3 jajka co drugi dzień.

Jakie produkty zastąpią jajka?

Niestety jajka są także silnym alergenem, a także są zakazane w diecie wegetariańskiej. Jednak nie trzeba rezygnować z korzyści, jakie dają jajka, wystarczy wykorzystać kilka innych produktów. Na diecie bezjajecznej zaleca się spożywanie przede wszystkim: bananów, płatków owsianych, lnu, nasion chia o masła orzechowego. Są to produkty bogate w białko, witaminy z grupy B oraz cenne minerały. W potrawach, w których jajko jest substancją wiążącą np. w kotletach lub wypiekach cukierniczych, można użyć papki z siemienia lnianego, płatków owsianych lub rozgniecionego banana. Mus jabłkowy sprawdzi się jako składnik rozluźniający masę np. ciasta bezglutenowego. Przy rozpoznanej alergii na białko lub żółtko jaja kurzego, nie warto ryzykować go jeść w żadnej postaci, dlatego trzeba czytać etykiety na produktach spożywczych.

Warto wykonać testy pokarmowe, aby przekonać się o obecności alergii.

Objawami alergii na jajka są: stany zapalne jamy ustnej, biegunka, wymioty, problemy z oddychaniem- katar, duszności, astma. Może występować również pokrzywka na skórze lub zapalenie spojówek. Najpoważniejszym objawem alergii na jajka jest wstrząs anafilaktyczny, podczas którego wszystkie objawy alergii są spotęgowane. Aby zdiagnozować, który składnik pokarmowy jest winowajcą objawów alergii, zalecane są testy pokarmowe, których wyniki będą podstawą do zastosowania odpowiedniej diety. Testy pokarmowe pozwalają na przebadanie się na obecność alergii na kilkadziesiąt alergenów pokarmowych. Warto podjąć ten krok, jeszcze przed wyeliminowaniem podejrzanego alergenu z diety.