Sprawna sieć infrastruktury transportowej to kluczowy warunek do rozwoju gospodarczego i społecznego Pomorza Zachodniego. Inwestycje drogowe to wciąż jedna z głównych i najbardziej pilnych potrzeb regionu. Planowane na najbliższe lata przez Województwo Zachodniopomorskie inwestycje usprawnią powiązania z drogami wyższych kategorii będących częścią transeuropejskiej sieci drogowej TEN, zapewnią wewnętrzną integrację województwa oraz podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nasz cel to minimum 600 km realizacji na drogach wojewódzkich. Chcemy by 2/3 z nich było o standardzie europejskim. To zadaniem realne, usprawnimy infrastrukturę drogową jako całość, ale w kilku miejscach rozwiążemy również problemy lokalne. Działamy w sposób konsekwentny więc np. dokumentację dla obejścia Dobrej Nowogardzkiej przygotowaliśmy jeszcze w ubiegłej perspektywie – wyjaśniał Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

W najbliższych latach na Zachodniopomorską infrastrukturę drogową trafi blisko 1 miliard złotych, aż tyle mogą wynieść w najbliższych latach inwestycje realizowane przez Województwo Zachodniopomorskie w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020, Programu Interreg i środków własnych. Inwestycje drogowe to wciąż jedna z głównych i najbardziej pilnych potrzeb regionu. Dlatego najbliższe inwestycje usprawnią powiązania z drogami wyższych kategorii będących częścią transeuropejskiej sieci drogowej TEN, zapewnią wewnętrzną integrację województwa oraz podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wśród kilkudziesięciu inwestycji, które będą realizowane w całej perspektywie, jeszcze na początku przyszłego roku będą ogłoszone przetargi dla dróg 142 Szczecin – Krzywnica i 102 Międzywodzie – Dziwnów i Łukęcin – Lędzin. Realizowane inwestycje to nie tylko szlaki drogowe.

W najbliższym czasie szykuje nam się porozumienie z władzami Barlinka dotyczące obejścia tej miejscowości. Będziemy realizowali również obejścia dla Gryfic czy Trzebiatowa. Do 2020 roku chcemy się pochwalić zerowym stanem złej infrastruktury drogowej w sieci dróg podstawowych. – powiedział dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.

Celem Władz Województwa jest udrożnienie ruchu nad samym morzem, ale i dojazdów do regionu z Poznania czy Gorzowa Wielkopolskiego trasami alternatywnymi. W najbliższym roku planowana jest m.in przebudowa drogi 151 a także przejazdu przez Stepnicę.

Nasze drogi są uzupełnieniem infrastruktury krajowej, a ta musi mieć uzupełnienie w orientacji północ – południe – właśnie stąd nasze inwestycje na trasach 163 czy 151. W orientacji wschód – zachód będziemy realizowali również trasy uzupełniające główne kierunku ruchu drogowego. Musimy to zrobić, szczególnie jeśli wsłuchamy się w rządowe plany dla zaniechania budowy S6 i S11. S6 będzie do Sianowa, a dalej do Gdańska to znak zapytania. S1 to na dziś tylko 40 a nie 600 kilometrów. – wyjaśniał wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.

Zarząd Województwa skierował do Sejmiku projekt apelu do rządu w sprawie tych dwóch dróg. Będziemy namawiali do poparcia tego apelu wszystkie siły polityczne i nie będzie to pierwszy apel. Zarówno w sprawie S6 i S11 Sejmik jednym głosem apelował do poprzedniego rządu. Warto mieć trochę odwagi cywilnej bo to zachodniopomorska racja stanu. – dodawał marszałek Geblewicz.

Warto przypomnieć, że w latach 2007 – 2014 Kosztem blisko 899 mln zł. zbudowano, przebudowano i wyremontowano blisko 40% z 2100 km dróg wojewódzkich w Zachodniopomorskiem.